{"id":2852,"date":"2022-10-22T21:13:01","date_gmt":"2022-10-22T19:13:01","guid":{"rendered":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/?page_id=2852"},"modified":"2022-10-22T21:41:02","modified_gmt":"2022-10-22T19:41:02","slug":"salgs-og-leveringsbetingelser-1","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/salgs-og-leveringsbetingelser-1\/","title":{"rendered":"Salgs- og leveringsbetingelser 1.1 -> 1.14"},"content":{"rendered":"

Salgs- og leveringsbetingelser for Danish Computer Group (DCGR)<\/strong><\/span><\/p>\n

Disse salgs- og leveringsbetingelser g\u00e6lder for alle tilbud, ordrer og ydelser leveret fra DCGR, med mindre andet er skriftligt aftalt mellem parterne. Endelig aftale foreligger f\u00f8rst, n\u00e5r ordrebekr\u00e6ftelse fra Danish Computer Group (herefter DCGR) er fremsendt. Afgivne tilbud og garantier i forbindelse med indg\u00e5else af ordrer er kun bindende, hvis de er indeholdt i ordrebekr\u00e6ftelsen.<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/span><\/p>\n

Generelle vilk\u00e5r<\/strong><\/span><\/p>\n

1.1. Levering.<\/strong><\/span><\/p>\n

Medmindre andet er aftalt, sker levering af udstyr\/programmel ved installation hos Kunden, hvorved risikoen overg\u00e5r til Kunden. Bevirker Kundens forhold, at installationen m\u00e5 uds\u00e6ttes, og leveringen har fundet sted, overg\u00e5r risikoen til Kunden p\u00e5 det tidspunkt, hvor installationen burde v\u00e6re p\u00e5begyndt.<\/span><\/p>\n

S\u00e5fremt leverancen ikke omfatter installation eller Kunden afhenter udstyr eller programmel hos DCGR, overg\u00e5r risikoen til Kunden ved afhentningen eller ved afsendelse fra DCGR.<\/span><\/p>\n

Leveringstider er, medmindre andet er skriftligt aftalt, vejledende og regnes fra det tidspunkt, hvor DCGR er i besiddelse af samtlige oplysninger til leverancens opfyldelse.<\/span><\/p>\n

S\u00e5fremt leveringen forsinkes i mere end 30 dage i forhold til aftalt leveringstidspunkt, kan Kunden h\u00e6ve den del af aftalen, som er v\u00e6sentligt misligholdt. Denne adgang til oph\u00e6velse foruds\u00e6tter at forsinkelsen kan tilregnes DCGR som fors\u00e6tlig eller groft uagtsomt, og at Kunden forinden \u2013 men efter de 30 dage \u2013 har fremsendt skriftligt p\u00e5krav til DCGR om forsinkelsen uden at DCGR herefter retter for sig indenfor rimelig tid. Kunden kan ikke g\u00f8re krav p\u00e5 erstatning g\u00e6ldende i denne anledning.<\/span><\/p>\n

DCGR er ikke ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andet indirekte tab hos Kunden eller dennes kunder som f\u00f8lge af forsinkelse.<\/span><\/p>\n

Ved eventuel uenighed om levering har fundet sted, er hver af parterne berettiget til at anmode IT-Branchen om at udpege en sagkyndig sk\u00f8nsmand, der med bindende virkning vurderer om kontraktm\u00e6ssig levering har fundet sted, samt i givet fald vurdere hvor stor en procentdel af den samlede pris, der er sket kontraktm\u00e6ssig levering for. Denne del af prisen er under alle omst\u00e6ndigheder forfalden til betaling, n\u00e5r sk\u00f8nsmandens vurdering foreligger. Afh\u00e6ngig af vurderingens indhold bestemmer sk\u00f8nsmanden hvem af parterne, der skal betale hans omkostninger, herunder eventuelt en fordeling mellem parterne.<\/span><\/p>\n

1.2. Produktinformationer.<\/strong><\/span><\/p>\n

Der tages forbehold for tryk- og tastefejl samt pris\u00e6ndringer i oplysninger, brochurer og \u00f8vrigt salgsmateriale. Krav i anledning af eventuelle tryk- og tastefejl og pris\u00e6ndringer kan ikke g\u00f8res g\u00e6ldende over for DCGR.<\/span><\/p>\n

1.3. Priser og betalingsbetingelser<\/strong><\/span><\/p>\n

Alle priser er i danske kroner, eksklusiv moms og eventuelle andre offentlige afgifter.<\/span><\/p>\n

Med mindre andet er skriftligt aftalt er betalingsbetingelserne betaling netto kontant 10 dage fra fakturadato. Kunden er ikke berettiget til at tilbageholde nogen betaling pga. modkrav som DCGR ikke har anerkendt. Betaler Kunden senere end aftalt, er DCGR berettiget til at opkr\u00e6ve morarente fra forfaldsdagen. Morarenten er 2 % pr. p\u00e5begyndt m\u00e5ned af den til enhver tid forfaldne saldo. Der vil ved udsendelse af rykkere blive tilskrevet et rykkergebyr p\u00e5 kr. 100,00 pr. rykkerskrivelse. Kundens indbetalinger afskrives f\u00f8rst p\u00e5 tilskrevne renter og omkostninger, derefter afskrives af hovedstolen.<\/span><\/p>\n

1.4. Immaterielle rettigheder<\/strong><\/span><\/p>\n

Enhver leverance af produkter sker med respekt for de p\u00e5g\u00e6ldende immaterielle indehaveres rettigheder og DCGR er uden ansvar af nogen art for Kundens handlinger i strid med disse rettigheder. Kunden er pligtig til selv at l\u00e6se og f\u00f8lge licensbetingelser fra software producenterne. DCGR udf\u00f8rer ikke arbejde der er i strid med g\u00e6ldende licensregler.<\/span><\/p>\n

1.5. Ejendoms- og ophavsret<\/strong><\/span><\/p>\n

Ejendomsretten forbliver hos DCGR indtil den fulde k\u00f8besum med evt. till\u00e6gsydelser og p\u00e5l\u00f8bne renter og omkostninger er betalt.<\/span><\/p>\n

K\u00f8b af programmer og dokumentation giver kun Kunden en ikke-eksklusiv og ikke-overdragelig brugsret til selv at anvende programmer og dokumentationen.<\/span><\/p>\n

1.6.\u00a0\u00a0 Fortrydelse af k\u00f8b, generelt<\/strong><\/span><\/p>\n

Varer tages generelt ikke retur. Efter forudg\u00e5ende skriftlig aftale kan der i s\u00e6rlige tilf\u00e6lde ske annullering af ordrer. DCGR forbeholder sig ret til ved returnering af varer\/annullering af ordrer at foretage et returneringsgebyr p\u00e5 10 % af fakturav\u00e6rdien, dog opkr\u00e6ves minimum kr. 1.050,00.<\/span><\/p>\n

1.7. Fejl og mangler<\/strong><\/span><\/p>\n

\u00a0DCGR er ikke ansvarlig for fejl\/mangler i software eller hardware, der er udviklet\/produceret af tredjemand, men er gerne behj\u00e6lpelig med videreformidling af fejlmelding m.v. til de p\u00e5g\u00e6ldende producenter, idet der henvises til producentens bestemmelser om reklamation, licens, ansvar og garanti m.v. DCGR h\u00e6fter kun for fejl\/mangler, s\u00e5fremt konsulentarbejde er udf\u00f8rt til fast pris, med dertil h\u00f8rende arbejdsbeskrivelse.<\/span><\/p>\n

\u00a0Kunden skal straks efter modtagelse foretage en unders\u00f8gelse af leverancen. Hvis Kunden vil p\u00e5ber\u00e5be sig en fejl\/mangel, skal Kunden straks og uden ugrundet ophold give DCGR skriftlig meddelelse herom med angivelse af, hvori manglen best\u00e5r. S\u00e5fremt Kunden har opdaget eller burde have opdaget fejl\/mangel og ikke reklamerer som anf\u00f8rt, kan Kunden ikke senere g\u00f8re manglen g\u00e6ldende. DCGR er fritaget for enhver forpligtelse i relation til det leverede i det omfang Kunden uden skriftligt samtykke fra DCGR foretager \u00e6ndringer eller andre indgreb i det leverede eller i udstyr eller programmel, der kan \u00f8ve indflydelse p\u00e5 det leverede systems funktioner.<\/span><\/p>\n

S\u00e5fremt der foreligger mangler, som DCGR er ansvarlig for, er DCGR efter eget valg berettiget til at afhj\u00e6lpe manglerne eller foretage en om levering. Eventuel reparation eller om levering medf\u00f8rer ingen forl\u00e6ngelse af reklamationsperioden.<\/span><\/p>\n

DCGR kan efter modtagelsen af en eventuel reklamation, bede Kunden returnere den mangelfulde vare for Kundens regning og risiko i original emballage. DCGR forbeholder sig retten til kun at modtage den defekte del. DCGR forbeholder sig retten til at teste varer, som er returneret p\u00e5 baggrund af fejl eller mangler. Konstaterer DCGR, at det returnerede produkt efter endt test ikke er beh\u00e6ftet med mangler, vil produktet blive returneret til Kunden med opkr\u00e6vning af den forbrugte tid, dog minimum kr. 1.050,00, hertil till\u00e6gges omkostninger til forsendelse.<\/span><\/p>\n

1.8. Garanti<\/strong><\/span><\/p>\n

Garanti p\u00e5 indk\u00f8bte varer fra DCGR vil til en hver tid f\u00f8lge producentens g\u00e6ldende garantibestemmelser, og hvad der i \u00f8vrigt f\u00f8lger af k\u00f8beloven. Garantien d\u00e6kker fra leveringstidspunktet.<\/span><\/p>\n

1.9. Produktansvar<\/strong><\/span><\/p>\n

Produktansvar for skader p\u00e5 ting, herunder hardware, software er begr\u00e6nset til prisen for den gennemf\u00f8rte leverance. For skade p\u00e5 ting, herunder hardware, software eller personer, der sker fra tredjemandsprodukter, er DCGR ikke ansvarlig for, og s\u00e5danne krav skal rettes direkte mod den p\u00e5g\u00e6ldende tredjemand. DCGR er ikke ansvarlig for tingskade, herunder hardware, software, driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andet indirekte tab hos k\u00f8ber eller dennes kunder.<\/span><\/p>\n

1.10. Ansvarsbegr\u00e6nsning<\/strong><\/span><\/p>\n

DCGR fraskriver sig ethvert ansvar for Kundens indirekte tab eller f\u00f8lgeskader, herunder driftstab, tab af forventet indtjening, tab af avance, tab af goodwill, tab\/beskadigelse af data eller \u00f8konomiske f\u00f8lgeskader som m\u00e5tte opst\u00e5 ved brug af de forskellige l\u00f8sninger, server l\u00f8sninger mv. eller mangelfuld\/utilstr\u00e6kkelig pr\u00e6station eller levering af \u00f8vrige ydelser eller anden misligholdelse af n\u00e6rv\u00e6rende aftale.<\/span><\/p>\n

I det omfang skaden hidr\u00f8rer fra programmel eller hardware eller andet solgt i l\u00f8ssalg uden bindingsperiode kan erstatningen maksimalt andrage fakturabel\u00f8bet. DCGR har altid ret til om levering eller fors\u00f8g p\u00e5 udbedring. Ansvarsperioden f\u00f8lger k\u00f8belovens regler. DCGR er uden ansvar for forsinkelse eller mangler, der skyldes afhj\u00e6lpning eller ombytning eller fors\u00f8g herp\u00e5.<\/span><\/p>\n

Det maksimale erstatningskrav der kan p\u00e5l\u00e6gges DCGR for tab eller skade kan i intet tilf\u00e6lde overskride det bel\u00f8b der betales for 1 m\u00e5ned af den serverl\u00f8sning erstatningskravet rettes imod, medmindre tabet skyldes fors\u00e6tlige eller groft uagtsomme forhold fra DCGR\u2019s side.<\/span><\/p>\n

1.11. Force majeure<\/strong><\/span><\/p>\n

DCGR kan ikke g\u00f8res ansvarlig for skade, tab eller manglende levering af ydelse, uanset art og omfang, som skyldes forhold udenfor DCGR \u2019s kontrol og som ikke kunne eller burde v\u00e6re taget i betragtning ved aftalens indg\u00e5else, s\u00e5 som bl.a. krig, mobilisering, terrorangreb, naturkatastrofer, strejker, lockout, ildebrand, oversv\u00f8mmelse, import-\/eksportrestriktioner, str\u00f8msvigt, hacking, svigt\/nedbrud i tredjemands telefon- eller fiberforbindelser samt andre uforudsete omst\u00e6ndigheder, s\u00e5som partitions fejl p\u00e5 harddiske, fejl p\u00e5 SQL databaser for\u00e5rsaget som f\u00f8lgevirkning af andre pludselige opst\u00e5ede fejl, som DCGR ikke ved udfoldelse af rimelige foranstaltninger kunne have forhindret. Virusangreb betragtes ligeledes som force majeure, s\u00e5fremt der for\u00e5rsages skade p\u00e5 trods af, at DCGR har iagttaget s\u00e6dvanlige sikringsforanstaltninger, herunder benyttet et anerkendt og opdateret antivirusprogram. Omfatter DCGR\u2019s ydelser ikke leverance af s\u00e5danne antivirusprogrammel er DCGR i alle tilf\u00e6lde af virusinfektion uden ansvar. DCGR anbefaler derfor altid, at Kunden g\u00f8r brug af s\u00e5dan programmel.<\/span><\/p>\n

1.12.<\/strong>\u00a0<\/strong>Misligholdelse<\/strong><\/span><\/p>\n

S\u00e5fremt en af parterne v\u00e6sentlig misligholder sine forpligtelser efter n\u00e6rv\u00e6rende aftale, og misligholdelsen ikke er afhjulpet senest 10 dage efter modtagelse af et skriftligt p\u00e5krav herom fra den ikke-misligholdende part, er den ikke misligholdende part berettiget til uden yderligere varsel at oph\u00e6ve n\u00e6rv\u00e6rende aftale.<\/span><\/p>\n

1.13.<\/strong>\u00a0<\/strong>Lovvalg og v\u00e6rneting
\n<\/strong><\/span><\/p>\n

Eventuelle tvister mellem Kunden og DCGR afg\u00f8res efter dansk ret ved danske domstole\u00a0med retten i S\u00f8nderborg som v\u00e6rneting.<\/span><\/p>\n

1.14. Opsigelse af l\u00f8sninger generelt<\/strong><\/span><\/p>\n

Alle aftaler er altid uopsigelige i 12 m\u00e5neder fra de s\u00e6ttes i drift, l\u00f8sninger s\u00e6ttes altid i drift p\u00e5 hovedforfaldsdatoen. Alle l\u00f8sninger driftes i perioder p\u00e5 12 m\u00e5neder fra hovedforfaldsdatoen og driftes igen 12 m\u00e5neder fra samme dato \u00e5ret efter osv. L\u00f8sningen fornys automatisk med en ny driftsperiode p\u00e5 12 m\u00e5neder fra hovedforfaldsdatoen medmindre l\u00f8sningen opsiges. Udgangspunktet for beregning af datoen for hovedforfald vil altid v\u00e6re fakturadatoen for den f\u00f8rste faktura der modtages p\u00e5 l\u00f8sningen, medmindre andet er skriftligt aftalt. Hovedforfaldsdatoen vil altid v\u00e6re den f\u00f8rste dag i den m\u00e5ned som fakturaen er dateret. Det betyder at hvis fakturaen er dateret den 15. december 2008, s\u00e5 vil hovedforfaldsdatoen altid v\u00e6re den 1. december. Uanset fakturadato i december vil hovedforfaldsdatoen altid v\u00e6re den 1. december, det samme g\u00e6lder for de andre m\u00e5neder. Det er hovedforfaldsdatoen der er bestemmende for hvorn\u00e5r l\u00f8sningen kan opsiges. Hovedforfaldsdatoen kan \u00e6ndres fra en periodes afslutning og skal genforhandles inden minimum l\u00f8bende m\u00e5ned +3 m\u00e5neder inden datoen for hovedforfald. Opsigelse skal ske med minimum l\u00f8bende m\u00e5ned +3 m\u00e5neders forudg\u00e5ende skriftligt varsel inden hovedforfaldsdatoen.<\/span><\/p>\n

De generelle Salgs- & leveringsbetingelser pkt. 1.00 til pkt 1.14 er frit tilg\u00e6ngelige p\u00e5 vores hjemmeside:\u00a0https:\/\/danishcomputergroup.dk\/omos\/salgs-og-leveringsbetingelser<\/a>. Ved rettidig opsigelse f\u00f8r hovedforfaldsdatoen (minimum 3 m\u00e5neder f\u00f8r), l\u00f8ber aftalen indtil hovedforfaldsdatoen +12 m\u00e5neder. Der henvises i \u00f8vrigt til de udvidede Salgs- & leveringsbetingelser pkt. 2.00 til pkt. 2.23 der udleveres ved begyndelse af aftalen, disse er ikke tilg\u00e6ngelige p\u00e5 hjemmesiden.<\/span><\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-2852","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2852"}],"collection":[{"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2852"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2852\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2866,"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2852\/revisions\/2866"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/danishcomputergroup.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2852"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}